Hier mijn tutorial
Stap 1
Benodigheden.
- Een kleine kruiskop schroevendraaier.
- Een nieuwe Hardeschijf. (Deze moet een 2,5 inch 9,5 mm hoog,type 5400 rpm SATA HDD zijn)
- Een externe geheugen schijf ( een USB stick is ook goed ik raad 4 GB aan maar 2GB zou het ook moeten doen)
Zie link voor de HDD 320(GB) die ik zelf gebruikt heb.
http://www.memoryshop.nl/product/65191/ ... -inch.htmlVoorbereiding.
Als je een nieuwe hardeschijf in je ps3 zet heb je natuurlijk niet je bestanden nog.
hier moet je een back up van maken.
bestanden zoals je savegames wil je natuurlijk niet kwijt.
Maar de ps3 installeert ook bestanden van spellen en updates slaat hij ook op.
je kan deze ook verwijderen omdat ze namelijk opnieuw te downloaden zijn uit de store.
Dus eerst is het handig om al je bestanden die je opnieuw kunt downloaden verwijdert.
Let op ! Tenzij je natuurlijk een groot genoeg extern apparaat hebt!!
Externe HDD's kunnen ook maar niet elke externe HDD werkt op een ps3.
Het back up programma kunt je vinden als je op je XMB naar systeem instellingen gaat.
Spellen zoals Metal gear solid 4 hebben al 5 GB aan installatie data nodig dus dat zal wel erg moeilijk worden op een 2GB USB stick

Ook is het handig om eerst je trophies te synchroniseren anders raak je ze allemaal kwijt ( je ps3 geeft hier ook eerst een waarschuwing voor als je een back up wilt gaan maken.
Door alles te verwijderen wat later opnieuw gedownload kon worden (zoals een psn game) was mijn back up maar 700 MB groot.
Ga nu naar de officiele playstation site en download de nieuwste firmware.
Stop deze firmware op je USB op de locatie PS3/UPDATE/
Deze heb je later nodig als je je ps3 opnieuw opstart met je nieuwe HDD.
Link van de firmware
http://nl.playstation.com/help-support/ ... /download/De hardeschijf bevind zich aan de linkerkant van je ps3 achter een plastic klepje

Zo ziet het eruit als het klepje is verwijderd

Haal nu met je schroevendraaier het blauwe schroefje los.

Je kan nu het klepje vastpakken en hem naar je toe trekken om zo de HDD eruit te halen
(Dit was gedaan op een 40 GB model oudere modellen gebruiken een clipje die je naar rechts moet duwen voordat je de HDD eruit kan halen

De hardeschijf zit vast in zijn base met 4 schroefjes.
Schroef ze alle 4 los (wel voorzichtig je moet ze niet doordraaien!)

Als de oude HDD eruit is doe je nieuwe HDD op dezelfde manier.
Schroef de schroefjes er weer in en stop de base terug in je ps3.

Schroef het blauwe schroefje er weer op en stop het klepje er weer op.
je nieuwe HDD is gemonteerd en nu mag het installeren beginnen.
Als je je ps3 opstart zal hij om bepaalde dingen vragen volg gewoon de instructies op het scherm en alles komt goed.
je moet wel even een nieuwe gebruiker maken. en als die is gemaakt dan kan je naar systeem instellingen gaan en naar het back up hulp programma en je back up herstellen als dit gedaan is heb je je oude instellingen weer terug.
Alles wat je niet hebt verwijderd op je oude HDD, alleen moet je nu wel weer al die vervelende downloads uitvoeren en die lange installaties weer doorstaan.
Behalve als je een externe HDD gebruikt hebt om alles op te slaan dan heb je mazzel en ben je klaar.
Als er iets nog niet duidelijk is of een foutje ziet kunnen jullie het mij dan zeggen dan pas ik het aan